Koncert Noworoczny Gliwickiej Orkiestry Kameralnej

Koncert

Informacje

Miejsce wydarzenia

Teatr Miejski w Gliwicach
Teatr Miejski w Gliwicach

Koncert Noworoczny Gliwickiej Orkiestry Kameralnej

Koncert Noworoczny 2025 – nawiązujący do wiedeńskich tradycji – rozpocznie jubileuszowy sezon 25-lecia Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Wraz Fundacją GOK zapraszamy 14 stycznia o godz. 18.00 do Teatru Miejskiego w Gliwicach.

W programie obok słynnych walców, polek i uwertur m.in. J.Straussa, J.Offenbacha, usłyszymy również muzykę operetkową/ musicalową. Piękne arie i duety mistrzów gatunku, m.in. E. Kalmanna, Fr. Lehara, A. Lary wyśpiewają dla nas Małgorzata Rodek, sopran oraz Tomasz Krzysica, tenor. Całość poprowadzi (zarówno muzycznie jak i słownie) dyrygent Wojciech Rodek, znany z pracy na gliwickiej scenie operetkowej oraz ceniony i doświadczony dyrygent.

– Mamy nadzieję, że tak bardzo oczekiwana przez słuchaczy nowa propozycja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej, obok innych cyklicznych koncertów, znajdzie się na stałe w naszym kalendarzu koncertowym w kolejnych latach. Zapraszamy zatem do szampańskiej muzycznej zabawy i udziału w inauguracji nowej noworocznej tradycji w Gliwicach – zachęca do udziału w wydarzeniu Gliwicka Orkiestra Kameralna.

ARTYŚCI

Gliwicka Orkiestra Kameralna

Założona na początku maja 2000 roku, żeby uświetnić 75 lat istnienia Gliwic. Powstała dzięki inicjatywie prof. Jana Ballarina – ówczesnego dyrektora PSM I i II st. w Gliwicach, Waldemara Staniczka – skrzypka i menadżera, Andrzeja Rosoła – dyrygenta oraz przedstawicieli władz Gliwic.

W składzie orkiestry znajdują się muzycy wywodzący się z Gliwic i Śląska, którzy stale pracują i współpracują z takimi instytucjami artystycznymi jak m.in.: Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, Filharmonia Śląska, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Opolska i wiele innych. Połączenie wielu wybitnych i doświadczonych muzyków zaowocowało stworzeniem sprawnego i dojrzałego zespołu, który w krótkim czasie osiągnął wysoki poziom artystyczny. Podczas swojej dotychczasowej działalności koncertowej Gliwicka Orkiestra Kameralna wykonała wiele bardzo zróżnicowanych programów sięgających od muzyki baroku do współczesności. W 2016 roku na bazie muzyków GOK założony został Zespół Muzyki Salonowej ELEGANZA, który koncertuje cyklicznie w Gliwicach i na wielu estradach śląska i kraju.

WIĘCEJ O GLIWICKIEJ ORKIESTRZE KAMERALNEJ (link)

zdjęcia portretowe trzech artystów

MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ- RODEK (sopran)

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 9 lat w PSM I st. w Dzierżoniowie. W latach 1992-1998 była uczennicą PSM II st. im Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu w klasie rytmiki i śpiewu solowego. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Dariusza Paradowskiego. W latach 2002-2003 studiowała we Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2012 roku obroniła pracę doktorską w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a w 2020 otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Pracuje jako profesor UMCS w Lublinie. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej i Polskiej Opery Królewskiej.

Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu, Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Anthony Rolf-Johnsona, Roberta Aldersona, Stephanie Friede, Mary Brennan, Krystynę Szostek-Radkową, Gerharda Kahry, Rusko Ruskova, Monikę Lenz, Zdzisławę Donat, Christiane Hampe, Christiana Elsnera. Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay. Odbyła tournee po wielu krajach Europy /Niemcy, Holandia, Finlandia, Francja, Norwegia, Szwajcaria, Belgia, Włochy, Czechy, Węgry/ i Azji /Chiny/. Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE. Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Rinaldo Alessandriniego, Christopha Rousseta, Pietro Rizzo, Koena Kesselsa, Floriana Heyericka, Agnieszki Duczmal, Jana Tomasza Adamusa, Wojciecha Rodka, Marka Pijarowskiego, Marka Tracza, Roberta Satanowskiego i in. Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Brugge, Turnhout, Dijon, Avignonu, Toulouse, Reims, Besancon, Wersalu, Rennes, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken. Brała udział w premierach przygotowanych dla Vlaamse Opera w Antwerpii i Gandawie /R. Keiser: „Diana de wraak van Cupido”- Cupido/, Theatre Montansier w Wersalu /W. A. Mozart: „Apollo i Hiacynt”- Melia/, Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” /B. Britten: „The Little Sweep”- Rowan/, “Opery Polskiej” /W. A. Mozart “Die Zauberflöte” – Pamina/, Academy of Baroque Music Ambronay /J. B. Lully “Cadmus et Hermione” – Venus/. Współpracowała z wieloma orkiestrami: orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, Filharmonii w Łomży, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Lwowskiej, European Johann Strauss Orchestra, Capella Bydgostiensis, Capella Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”

Od 2004, jako solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, kreowała główne role w operach W.A. Mozarta: „La clemenza di Tito” /Vittelia/, „Cosi fan tutte” /Fiordiligi/, „Don Giovanni” /Donna Anna/, „Lucio Silla” /Giunia/, „Mitridate, re di Ponto” /Sifare/, „Die Zauberflöte” /1 Dama/, „Thamos”. Wraz z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała we Francji /2005 – „Cosi fan tutte”/, Szwajcarii /2006 – „Cosi fan tutte”/, Japonii /2007 – “Die Zauberflöte”, „La clemenza di Tito”, „Cosi fan tutte”, „Don Giovanni”/ W 2008 roku śpiewała rolę Lizetty w premierze Warszawskiej Opery Kameralnej „Don Juan czyli ukarany libertyn” Albertiniego. W 2009 roku wystąpiła na festiwalu „Wirtuozi” we Lwowie oraz nagrała płytę poświęconą muzyce Witolda Friemana z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2013 roku Małgorzata Rodek wzięła udział w głośnej inscenizacji opery „Amadigi” J. F. Haendla przygotowanej przez Capellę Cracoviensis, a także zarejestrowała dla Polskiego Radia premierę utworu Mikołaja Góreckiego „Jasności promieniste” z orkiestrą „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. W 2014, 2015 i 2016 roku wraz z European Johann Strauss Orchestra występowała w Chinach podczas tournee zespołu. W 2016 roku dokonała prawykonania wszystkich cykli pieśni Józefa Wieniawskiego. W tym samym roku brała udział we wznowieniu spektaklu „ Il Turco in Italia” G. Rossiniego w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Fiorilli, a w styczniu 2017 roku wystąpiła jako Zosia w premierze wileńskiej wersji „Halki” S. Moniuszki z orkiestrą Capella Cracoviensis. W 2018 roku brała udział w produkcji „Halki” S. Moniuszki – wersja wileńska (Zofia) w Koomisen Opera w Helsinkach. W tym samym roku wraz z Capellą Cracoviensis inaugurowała Rok Stanisława Moniuszki w Wilnie, w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich, wykonując również „Halkę” S. Moniuszki (Zofia). W Polskiej Operze Królewskiej występuje jako Anna w „Nędzy uszczęśliwionej” M. Kamieńskiego, Donna Anna w „Don Giovannim” W.A. Mozarta, „Hebdomasie” S. Klonowica. W 2021 dokonała pierwszego w historii nagrania opery „Janek” Władysława Żeleńskiego śpiewając rolę Bronki. Nagranie wydała słynna wytwórnia płytowa NAXOS. Otrzymało ono nominację do International Classical Music Awards 2024 w kategorii Premiere Recordings. W 2023 roku otrzymała nagrodę Fryderyka za nagranie Requiem W.A. Mozarta pod dyrekcją Ryszarda Zimaka.

Posiada w swym repertuarze pieśni oraz większość partii oratoryjno-kantatowych J. S. Bacha, G. F. Haendla, G. B. Pergolesiego, A. Vivaldiego, J. Haydna, W. A. Mozarta, L. v. Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Lutosławskiego.

TOMASZ KRZYSICA (tenor)

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie H.Mickiewiczówny. Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie (I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał „Premio Basiola”- nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku. Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, a i od 2000 roku związał się kontraktem z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewał pierwszoplanowe role: Tamina, Ferranda , Don Ottavia, Tytusa w operach W. A. Mozarta. Artysta odnosił sukcesy w krajach europy i wielokrotnie w  Japonii . Tomasz Krzysica w  2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną  w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego.

Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Zaśpiewał w paryskim Théatre des Champs – Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, „Requiem” Mozarta – na Festiwalu w Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat” W.Kilara a także w serii koncertów z „Missa pro pace”. Tomasz Krzysica występuje regularnie w  filharmoniach i w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych. Muzykował z  najwybitniejszymi dyrygentami :  A.Witem, K.Kordem, J.Katlewiczem, Yuri Termikanovem, Paulem Mccreschem, J.Maksymiukiem, Rubenem Silvą ,W.Rodkiem, J.Kaspszykiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim,  T.Wojciechowskim i śpiewakami : K.Ricciarelli , D.Hvorostowskim, C. Gallardo – Domas, V. Galouzinem, G.Grigorianem , U. Kryger,  I. Kłosińską, I. Sobotką , Agnieszką Rehlis, A. Kruszewskim ,Jarosławem Brękiem.

WOJCIECH RODEK

Dyrygent, urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. W Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 2007 roku uzyskał stopień doktora sztuki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a w 2020 habilitację na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.  Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze-Gloria Artis”, a w 2021 Brązowym Krzyżem Zasługi.

Jest I Dyrygentem Filharmonii Lubelskiej. Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego /2010-2015/, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej /2014-2016/, dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi /2015-2018/, dyrektorem artystycznym i dyrektorem naczelnym Filharmonii Lubelskiej /2012-2022/.

Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Olsztynie, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi „Capella Bydgostiensis”, „Capella Cracoviensis”, „Leopoldinum”, Radomska Orkiestrą Kameralną. Współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra, Slovak Radio Philharmonic Orchestra, North Czech Philharmonic Orchestra, teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Gidon Kremer, Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka , Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).

Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu „Wratislavia Cantans” (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus, Puccini Dziewczyna z Dzikiego Zachodu/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy, Stanów Zjednoczonych i Chin m.in. w Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju, Miami, Nowym Jorku. Brał udział w renomowanych festiwalach: „Wratislavia Cantans”, „Xanten Sommerfestspiele”, „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, „Wirtuozi” we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im. P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy, „Ceske Doteky Hudby” w Pradze.

W 2022 roku na zaproszenie Columbia Artists Music odbył tournée po Stanach Zjednoczonych z udziałem The Polish Wieniawski Philharmonic Orchestra oraz Sary Dragan i Tomasza Rittera dyrygując 30 koncertami w 17 stanach. W repertuarze znalazły się dzieła wielkiej klasyki światowej oraz muzyka polska, m.in. dzieła Henryka Wieniawskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Stanisława Moniuszki. Na przełomie 2023 i 2024 dyrygował orkiestrą Vienna Spring Sound Symphony podczas jej chińskiego tournée. Jest dyrygentem koncertów muzyki filmowej organizowanych przez niemiecką agencję Higlight-Concerts w najlepszych salach Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej /m. in. VII symfonia A. Illaramendi z Chórem i Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie; Koncert na głos i orkiestrę Witolda Friemanna z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, sol. M. Rodek; I Koncert wiolonczelowy D. Szostakowicza z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, sol. G. Lipkind; Koncert skrzypcowy A. Berga z NOSPR, sol. K. Jakowicz; City Island, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Get Low, muz. J.A.P. Kaczmarek, Polska Orkiestra Radiowa; Kanapka z człowiekiem, muz. P. Gintrowski, Polska Orkiestra Radiowa, zapomniana muzyka polska Koczalskiego i Żeleńskiego z Filharmonią Lubelską oraz opera „Janek” Żeleńskiego zarejestrowana dla firmy Naxos, muzyka do gier komputerowych (m.in. Final Fantasy XIII z Filharmonią Narodową).


Organizatorzy: Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej, Centrum Kultury Victoria w Gliwicach

Partner: Teatr Miejski w Gliwicach

wydrukuj informacje

Najbliższe w miejscu wydarzenia

22 gru 202414:00-17:00
Finał Akademii BLOCKCHAIN SONGWRITING + koncert Karo Glazer
Finał Akademii BLOCKCHAIN SONGWRITING + koncert Karo Glazer
Centrum Kultury Victoria w Gliwicach
31 gru 202421:00-00:00
Sylwester w Gliwicach 2024 | Potańcówka na Rynku
Sylwester w Gliwicach 2024 | Potańcówka na Rynku
Centrum Kultury Victoria w Gliwicach
6 gru 202412:00
22 gru 202422:00
Gliwicki Jarmark Bożonarodzeniowy 2024
Gliwicki Jarmark Bożonarodzeniowy 2024
Centrum Kultury Victoria w Gliwicach
12 sty 202516:00-19:00
Podwieczorki muzyczne | Podróż zimowa na cztery ręce
Podwieczorki muzyczne | Podróż zimowa na cztery ręce
Centrum Kultury Victoria w Gliwicach

Inne wydarzenia w tej kategorii

19 gru 202417:00-20:00
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja
Kino Amok
20 gru 202420:00
21 gru 202403:00
Kuba - Latino Party
Kuba - Latino Party
Powstańcza Rynek Gliwice
21 gru 202418:00-19:30
Koncert Relaksacyjny  - Przesilenie Zimowe
Koncert Relaksacyjny - Przesilenie Zimowe
Instytut Q Harmoni Natalia Białowąs
28 gru 202418:00-19:30
AkuVibes – Koncert Odnowa komórkowa GLIWICE
AkuVibes – Koncert Odnowa komórkowa GLIWICE
Instytut Q Harmonii Natalia Białowąs